La proporció àuria és una interessant relació
matemàtica present a la naturalesa. Des de les llavors dels gira-sols, la closa
dels mol·luscos, les banyes de les cabres, fins i tot en el cos humà.
Aquesta proporció s’ha considerat una
indicadora de la perfecció i l’estètica.
Des del Renaixement fins a l’actualitat han
estat moltíssims els artistes i arquitectes que han comprès els seus treballs
amb la intenció d’aproximar-se a la proporció àuria, convençuts que establir
aquesta relació als seus projectes els atribueix un caràcter estètic especial.
L’exemple més proper i curiós en que es troba
la proporció àuria és en les targetes de crèdit. Si es divideix l’ample entre
l’alt d’una targeta de crèdit s’obté el nombre auri: 1,618.
Aquesta fascinació de la proporció àuria
continua viva en els nostres dies, i és precisament en el disseny de logotips i
del disseny gràfic on es troben grans exemples.
Creient que la proporció àuria ajudarà a crear
dissenys estèticament més agradables, molt creatius opten per aplicar aquesta
relació als seus logotips.
Un exemple és el del logotip de National
Geographic, dissenyat per l’estudi Chermayeff&Geismar. Encara que en
aparença sembli un simple rectangle groc, en realitat aquest rectangle respecta
a la perfecció la proporció àuria. Un detall molt apropiat per a una marca
centrada en la bellesa de la natura.
En el logotip de Toyota es pot observar
fàcilment aquesta proporció. Emmarcant el logotip en una quadrícula, s’aprecia
que les relacions entre les diferents distàncies resultants és sempre 1,618.
Per una altra banda, el logotip d’iCloud, una
de les últimes identitats presentades per Apple, també respecta les proporcions
àuries. La relació entre els cercles així com la relació entre l’ample i l’alt
és de 1,618.
Potser un dels logos més recents a presentar les suposades proporcions àuries
en el seu disseny ha estat la nova icona de Twitter. Però el més curiós d’això
és com la web de Twitter presenta també una estructura composta en funció de la
proporció àuria.
Per acabar si el logo d’Apple segueix al peu
de la lletra la coneguda proporció àuria és un dels grans mites. Un cop
estudiat el logo es corrobora que està dissenyat seguint un procés matemàtic
per aconseguir un resultat perfecte, però la realitat diu que és una
aproximació a aquestes proporcions. Però són moltes les visions que existeixen
en quant aquest logo i molts els que afirmen que segueix una proporció àuria.