Proporció Àuria

La proporció àuria és una interessant relació matemàtica present a la naturalesa. Des de les llavors dels gira-sols, la closa dels mol·luscos, les banyes de les cabres, fins i tot en el cos humà.

Aquesta proporció s’ha considerat una indicadora de la perfecció i l’estètica.

Des del Renaixement fins a l’actualitat han estat moltíssims els artistes i arquitectes que han comprès els seus treballs amb la intenció d’aproximar-se a la proporció àuria, convençuts que establir aquesta relació als seus projectes els atribueix un caràcter estètic especial.

L’exemple més proper i curiós en que es troba la proporció àuria és en les targetes de crèdit. Si es divideix l’ample entre l’alt d’una targeta de crèdit s’obté el nombre auri: 1,618.






Aquesta fascinació de la proporció àuria continua viva en els nostres dies, i és precisament en el disseny de logotips i del disseny gràfic on es troben grans exemples.

Creient que la proporció àuria ajudarà a crear dissenys estèticament més agradables, molt creatius opten per aplicar aquesta relació als seus logotips.

Un exemple és el del logotip de National Geographic, dissenyat per l’estudi Chermayeff&Geismar. Encara que en aparença sembli un simple rectangle groc, en realitat aquest rectangle respecta a la perfecció la proporció àuria. Un detall molt apropiat per a una marca centrada en la bellesa de la natura.



En el logotip de Toyota es pot observar fàcilment aquesta proporció. Emmarcant el logotip en una quadrícula, s’aprecia que les relacions entre les diferents distàncies resultants és sempre 1,618.


Per una altra banda, el logotip d’iCloud, una de les últimes identitats presentades per Apple, també respecta les proporcions àuries. La relació entre els cercles així com la relació entre l’ample i l’alt és de 1,618.



Potser un dels logos més recents a presentar les suposades proporcions àuries en el seu disseny ha estat la nova icona de Twitter. Però el més curiós d’això és com la web de Twitter presenta també una estructura composta en funció de la proporció àuria.





Per acabar si el logo d’Apple segueix al peu de la lletra la coneguda proporció àuria és un dels grans mites. Un cop estudiat el logo es corrobora que està dissenyat seguint un procés matemàtic per aconseguir un resultat perfecte, però la realitat diu que és una aproximació a aquestes proporcions. Però són moltes les visions que existeixen en quant aquest logo i molts els que afirmen que segueix una proporció àuria.

                                           

This entry was posted on viernes, 20 de diciembre de 2013. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Responses are currently closed.