La passada classe de Disseny Bàsic, vaig
exposar el reconegut per tots autobús de Londres, Routemaster dissenyat per
Douglas Scott. Em va semblar un tema bastant interessant i per això avui he
volgut presentar-lo al meu blog.
Al
segle XIX s’anava a celebrar a Londres l’exposició universal del Hyde Park.
Havien d’acudir milers de persones i els enginyers britànics es van veure en
l’obligació de buscar alguna solució en quant al transport públic. Es van
preguntar perquè havien de pagar el doble de conductor i comprar una flota el
doble de gran quan amb autobusos de dos plantes, podien transportar el mateix
número de persones. Així doncs, aquells autobusos eren com el de la següent
imatge i com es pot veure estaven tirats per cavalls.
Un cop van començar a sorgir el cotxes motoritzats, exactament al 1954,
Douglas Scott va dissenyar l’autobús vermell de dos plantes, reconegut per
tothom, Routemaster.
Amb el pas del temps, va arribar un nou govern a Londres, i aquest va
dir que calia un nou autobús que s’adaptés al segle XXI. Això va provocar una
gran problemàtica, la icona de Londres estava apunt de desaparèixer. Van ser
més de 500 propostes de disseny les que van rebre de tot i el món, i van ser
més de 10000 persones les que van firmar per evitar lo inevitable.
El model decidit va ser el de la imatge següent.
Un nou model més versàtil, segur, amb una millor distribució interior,
permet economitzar gestos i té una millor climatització. El Routemaster, tenia
una porta posterior sempre oberta, en el nou disseny aquesta es troba sempre
tancada i per tant, s’economitza en els gastos de tenir dos treballadors en un
autobús i millora la climatització d’aquest.
Per una altra banda, el canvi feia que es perdés un gran potencial
turístic, l’accés ràpid, i una certa nostàlgia per part de tots aquells amants del
Routemaster.